• Over Bikels.nl

Bikels.nl is een fietsend vriendenclubje....... Lees meer .....

• 1

Bikels op pad in Belgie

collage 2017 05 09

Wat vijf jaar geleden heel bescheiden begon met vier fietsers, is het traditionele Bikels fietsweekend gegroeid in 2017 naar elf fietsers. Bij zo'n eerste lustrum hoort natuurlijk ook een speciaal onderkomen. Herberg de Lanterfanter in het Belgische Sankt Vith/Schonberg was voor dit jaar onze uitvalsbasis voor drie dagen fietsen. Deze herberg heeft al aan menig (prof) wielerteam onderdak verleend. De faciliteiten waren dan ook bijzonder goed, zoals een speciale fietsen opslagplaats, een wasplaats voor fietsen, een wasmachine met droger voor de vuile kleding en niet te vergeten een prima wifi.

Dag 1:

Zoals gewoonlijk verzamelden we weer bij AC Nederweert voor de koffie en zouden vandaar uit gezamelijk naar St. Vith rijden. Edward en ik kwamen ruimschoots op tijd aan maar waren, zoals gewoonlijk, wederom de laatsten.Toen we binnenkwamen had iedereen zijn koffie al op, dus ze zaten er vast al een tijdje. Iedereen had zijn goede humeur weer meegenomen. Het was nog maar zo'n anderhalf uur rijden naar onze bestemming en om 12:45 uur waren we ter plaatse. Op de website had ik gezien dat we pas om 16:00 uur in konden checken, maar gelukkig hadden Git Dewulf en Ed Janssens de kamers al klaar en konden deze gelijk betrekken. Spullen neerzetten, omkleden en de fietsen klaarzetten voor de eerste rit.

Peter had zich weer bezig gehouden met het samenstellen van de routes en om te wennen had hij een route gemaakt van 47 km. Het was niet warm, dus slechts een enkele Bik(k)el waagde zich in het kort om de fiets. De rest koos ervoor om toch wat warmers aan te trekken. Natuurlijk gingen we direct de verkeerde kant op en reden de route precies verkeerd om. Geen probleem, want we hadden nog een andere in de GPS staan die precies andersom was, dus dat probleem was gauw opgelost. Al gauw dienden de eerste klimmetjes zich aan en sommigen kwamen er (weer) achter dat het lastig is om het klimmen te trainen als er bij je in de buurt geen heuvel te bekennen is. De eerste klim deed dus bij de meesten wel zeer. Maar goed, iedereen was fris genoeg om de rit tot een goed einde te brengen en dus waren we al snel weer terug bij de Lanterfanter voor de hersteldrank, in dit geval pils van het merk Bavic .... nooit van gehoord maar het smaakte prima. Het bleef nog lang onrustig op het terras ..........

Dag 2:

Voor de zaterdag stond er een rit van 90 km gepland naar 'de Wanne', een beklimming uit de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De weergoden waren ons prima gezind, want reeds om 07:00 uur scheen het zonnetje al uitbundig. Om 08:00 uur ontbijten en om 09:00 zijn we vertrokken. Al gauw moest er weer geklommen worden, maar het leek erop dat iedereen het redelijk makkelijk aan kon. Na zo'n anderhalf uur peddelen was de temperatuur zodanig gestegen dat de arm- en beenwarmers wel uit konden. Na 32 km diende de 'col de Wanne' zich aan en reed iedereen in zijn eigen tempo op z'n gemakkie naar boven. Aan het einde van de klim wachtte iedereen op elkaar en werd er even rust genomen. Hierna op naar de koffiestop die gepland stond in Stavelot.IMG 2709 Er was wat verwarring waar we nu heen moesten doordat de verkeersborden zowel rechtdoor als rechtsaf aangaven. Echt op z'n Belgisch .....

In Stavelot een heerlijk terras gevonden in het zonnetje en daar hebben we een uurtje van de zon genoten. Roy had wat problemen met zijn DI2 schakelsysteem wat volgens hem veroorzaakt werd door een slechte stekkerverbinding in de rechter shifter. Stuurlint verwijderd en de stekker weer goed bevestigd en het probleem was weer opgelost. Het stuurlint is er verder het hele weekend niet meer opgezet.

Na de koffie via een extra lusje met de nodige klimmetjes terug naar het hotel, waar we ons natuurlijk tegoed deden aan de vlot geserveerde hersteldrank. Om 19:00 uur stond het diner voor ons klaar, heerlijk gegeten onder het genot van nog meer hersteldrank en verhalen over de rit van vandaag. Na het eten natuurlijk naar de bar en langzamerhand zag je iedereen naar hun slaapplaats verdwijnen.

Dag 3:

Voor de laatste dag hadden we een relatief makkelijk dagje in gedachten via de Venn Bahn, een tot fietspad omgetoverde treinbaan. Helaas regende het lichtjes en op de buienradar hadden we gezien dat het vanaf 10:30 uur droog zou worden. Je zou zeggen: dan vertrekken we toch om 10:30 uur ........ Helaas, maar iedereen stond precies om 09:00 uur buiten, dus we zijn toch maar vertrokken. En inderdaad werd het om 10:30 uur droog.

De Vennbahn was niet helemaal wat we er van verwacht hadden. Tuurlijk was het relatief vlak, maar ook grotendeels uitgevoerd in gravel en dat was minder fijn. Al die gravel leverde twee lekke banden op en dat viel eigenlijk wel weer mee. Uiteindelijk hebben we de Vennbahn niet meer gevolgd en het asfalt weer opgezocht. Zo halverwege vonden we een restaurant en daar mochten we met onze vuile kleren niet naar binnen. Koffie konden we op het terras krijgen, appeltaart niet want dat werd alleen binnen geserveerd volgens de kelner. Toen we de koffie ophadden en wilden betalen werd er gevraagd of we soms appeltaart wilden op het buitenterras ........!!

Het laatste stuk naar het hotel ging door een bos met prachtig asfalt en nog een keer naar beneden ook. Daar werd het laatste kruit verschoten en werden er hoge snelheden gehaald. En toen restte er nog een laatste klimmetje naar het hotel en kon je de vermoeidheid van de meesten wel zien. Op het terras vloeide de hersteldrank weer rijkelijk bij het schoonmaken van de fietsen, want die zagen er niet uit. Op zondag werd er in de Lanterfanter geen avondmaal bereid en moesten we uitwijken naar een restaurant in het dorp. Geen straf, want ook daar was het eten uitmuntend. Na het eten nog even in de bar en de laatsten begaven zich zo rond 24:00 uur naar hun slaapplek.

Het was weer een zeer geslaagd weekend met de inmiddels vaste kern, dit jaar aangevuld met Laurens en Harry. Iedereen heeft het bijzonder naar zijn zin gehad en er werd zeer sociaal gereden. We kregen nog een compliment van Git dat ze ons zo'n prettige groep vond ...

Voor volgend jaar zijn er al wat vage plannen qua locatie. Het fietsweekend zal waarschijnlijk ook weer het eerste weekend van mei zijn. Dus.... reserveer dit weekend vast in je agenda!!

U bent niet geauthoriseerd om reacties te posten.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Verjaardagen

Er is binnenkort niemand jarig

Laatste forum berichten

• Geen berichten om weer te geven.