Naambord LandgraafZaterdag 31 augustus.
Voor de een een normale zaterdag, voor anderen het hoogtepunt van het jaar ...... op fietsgebied welteverstaan natuurlijk!! In de voorafgaande weken is er door verschillende mensen best wel hard getraind om deze toch wel zware fietstocht succesvol te volbrengen. Voor de westerlingen, die het opfietsen van heuvels helemaal niet gewend zijn, is het moeilijk om hiervoor te trainen. De grootste en steilste 'pukkel' in de Randstad is de van Brienenoordbrug en daar zijn we een aantal keren tegenop gefietst. Niet dat het iets helpt natuurlijk, die drie keer dat we heen en weer zijn geweest, maar meer voor het gevoel.

106

{tab verslag Willem|blue}

Dit jaar zou Duncan mij ophalen en zouden we daarna Marcel en Laurens oppikkken en met twee auto's naar het Limburgse afreizen. Na een voorspoedige reis (is wel eens anders geweest) kwamen we zo tegen 09:00 uur aan in Landgraaf. In Megaland stonden uiteindelijk 18(?) van de 23 ingeschrevenen aan de start. Diverse afzeggingen om diverse redenen, zelfs nog eentje op de dag zelf!! Gelukkig was de rest op tijd en iedereen had zijn fiets en goede humeur meegenomen. Dat laatste zou wel belangrijk blijken in verband met het weer.

ODS classic

Nog voor de eerste start om 09:00 uur spetterde het al behoorlijk, maar toen om 10:07 uur voor ons het startschot viel was het gelukkig droog. In tegenstelling tot andere jaren, waar het van start af volle bak ging, hadden we nu afgesproken om de eerste 10-15 km bij elkaar te blijven. Hierna zouden we verder gaan in twee groepen, een langzame en een snelle groep.

Bij de eerste splitsing tussen de moeilijke en de makkelijke route ontstonden de twee groepen en wij zouden tot aan Blegny de makkelijke route rijden. Onze groep bestond uit Peter (wegkapitein), Lesley, Roy, Laurens, Marcel, Tako, Duncan en ondergetekende. Tako zouden we onderweg nog verliezen bij een ravitaillering. Op het vlakke was het allemaal niet zo'n probleem om bij elkaar te blijven, maar zodra er geklommen moest worden viel de groep uit elkaar. Boven gekomen zou er steeds op elkaar gewacht worden en dat hebben we tot het einde ook volgehouden. Wat wel opviel: de slechtste klimmers behoorden wel tot de betere dalers!! Als de afdaling maar lang genoeg was, dan kwamen ze vanzelf weer bij.

Eenmaal in Belgie aangekomen werden niet alleen de wegen van mindere kwaliteit, maar ook het weer. Na een tijdje werd de neerslag heftiger en werd het tijd om de regenjacks aan te trekken. We hebben nog even onder wat gebladerte staan schuilen totdat het ergste over was. Nog maar net op de fiets en toen gingen de sluizen weer open, dus Laurens, Marcel en Willem hebben snel weer een grote boom opgezocht om onder te schuilen en de rest reed blijkbaar gewoon door. Gelukkig werd het toen snel minder en we zijn toen in een miezelregentje doorgereden naar Blegny, waar de hereniging met de rest weer plaatsvondt.

En een drukte in die eetschuur en vochtig natuurlijk van al die natte kleding! Dus gauw een plekkie gezocht, alles naar binnen gepropt, getoiletteerd en wegwezen daar!! Toen we buiten kwamen begon zowaar het zonnetje heel voorzichtig door te breken, dus de regenjacks konden opgeborgen blijven. Voor de terugweg hadden we er voor gekozen om de zware route te nemen. We waren nog maar net op weg of de eerste beklimmingen dienden zich al aan. Deze waren van een andere orde dan we tot dan ervaren hadden. Peter, Marcel en Laurens reden makkelijk omhoog, maar de rest had er toch duidelijk meer moeite mee. Op een gegeven moment reden we ergens naar boven en had je goed uitzicht naar waar je uiteindelijk naartoe moest. Beloofde niet veel goeds, want ik zag een heel rijtje fietsers hun weg vervolgen met de fiets aan de hand. Heel verstandig ben ik halverwege eventjes gestopt om de hartslag wat te laten zakken en kon toen redelijk simpel toch fietsend bovend komen, weliswaar met een tempo van 6 km/h, maar dat mag de pret niet drukken. Volgens mij was dit de zwaarste lus uit de route, want bij de volgende splitsing tussen de lichte en zware route zag ik de meeste fietsers voor licht kiezen en goed voorbeeld doet goed volgen, dus wij kozen ook voor de lichte variant.

Na een razendsnelle afdaling kwamen we op een kruising waar een grote groep stilstond en diverse mensen met de telefoon aan het oor druk aan het praten waren. Het bleek dat er op dit punt een routebordje ontbrak. En oh, wat was iedereen blij dat ik een GPS met de route erin had, want binnen no time was het duidelijk waar we heen moesten. Kort daarna kwamen we door Eijs en daarna kwamen er nog wat venijnige klimmetjes. Op de steilste zag je steeds meer mensen afstappen, want ze kwamen eenvoudigweg niet meer omhoog. Toch nog een kleine glimlach, want mij lukte het wel, al was het echt niet makkelijk. Vlak voor Landgraaf kruiste het fietspad de rijweg en het fietspad had voorrang. En toch vloog er een auto met hoge snelheid overheen en de fietsers konden ternauwernood op tijd stoppen. De auto stopte ook, omdat er flink naar hem gescholden werd. Ik vermoed dat dit een alcoholgevalletje was.

En voordat je het in de gaten had, reden we weer op de weg naar Megaland, met de traditionele omweg voor de finishfoto. Twee jaar geleden mistten we daar de afslag en hebben toen nog een extra rondje gereden en geen foto natuurlijk. Na de finish gauw omkleden en weer opnieuw verzamelen. De catering werd dit jaar verzorgd door de plaatselijke voetbalclub en daar had niet iedereen vertrouwen in. Unaniem werd besloten om bij de nabijgelegen MacDonalds maar wat te gaan eten, waarschijnlijk minder druk en voor iedereen van acceptabele kwaliteit. We vonden een grote bartafel voor 10 personen, dus die hebben we maar gauw in beslag genomen en hebben daar gezellig zitten eten en napraten.

Annemiek zou met ons mee terugrijden en die moesten we in Delft afleveren. Daarna nog even naar Zoetermeer om mij af te zetten en toen kon Duncan door naar Nieuw Vennep. Een vermoeiende lange dag, maar iedereen heeft het er altijd graag voor over want het blijft toch een geweldige ervaring om het mee te maken. Dit jaar geen incidenten, lekke banden of anderssoortige ongemakken, dus we kunnen terugkijken op een geweldige editie.

Tot volgend jaar op 30 augustus!! Zet hem vast in je agenda.

{tab verslag Annemieke|blue}

 

IMG 20130831 092253Pittige tocht, wel enorm van genoten.
Tijdens de route is 5x de keuze tussen korte en lange route,
waarmee de lange route in totaal rond de 125 km, de korte ongeveer 90 km was.
 
We hadden een laat startnummer, dus de grote groep deelnemers lag al voor ons.
Tot Blegny (grote ravitaillering) voor de lange route gekozen om maximaal te genieten van de prachtige omgeving en de pittige klimmetjes.
Omdat de meeste wielrenners die voor de lange route kozen wat sneller gingen,kwam ik al snel in de achterhoede terecht.
Bij aankomst in Blegny lagen er nog zo’n 20 lunchpakketjes (van de 1500)…
 
Na Blegny weer voor de lange route gekozen.
In een dorpje waren (bleek later) 2 route bordjes verdwenen,
Op aanwijzingen van een DSM Classic motor begeleider de weg blijven volgen …
tot we in het dal Maastricht zagen liggen. Dat was ver uit koers!
 
Vervolgens heeft de motor begeleider op TomTom een mooie route gezocht naar het volgende rustpunt.
Persoonlijk teruggeloodst door de motor begeleider in een alternatieve Classic route, wat een service!
Extra bijzonder was dat de route een enorm leuke herinnering was aan de zondagochtend fietstochtjes van 10-15 jaar geleden.
Flink doorgetrapt, wel minder hoogte-meters gemaakt dan de Classic route, daarmee ook weer aardig ingelopen op de overige deelnemers.
 
Vervolgens nog een paar pittige klimmetjes, maar met het eind in zicht ging dat lekker.
Dan zie je toch wel dat een aantal er flink doorheen zitten en moeten afstappen.
Ook is het wel grappig dat de dames spontaan worden aangemoedigd de heuvels op,
dat geeft stiekem nog wel dat laatste beetje energie om vol te houden.
 
Kortom, een fantastische beleving!
Volgend jaar nog wel wat meer/eerder voorbereiding nodig,
vonden er meer, daar gaat Willem mee aan de slag!
Ook gaan we zorgen voor een grotere vertegenwoordiging vanuit DSP!
{/tabs}

 

 

U bent niet geauthoriseerd om reacties te posten.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Leden login