tuitjenhornEen jaarlijks terugkerend evenement, georganiseerd door Spie, deze keer in het winderige Noord Holland. Peter, Roy, WillemV en ondergetekende zouden dit jaar op uitnodiging deze mooie rit rijden. Peter zou mij op komen halen met zijn nieuwe auto en zo zouden we samen naar Tuitjenhorn rijden. Het weer zag er goed uit, nog wat frisjes en helaas niet windstil. Zoals gewoonlijk waren we weer druk in de weer met praten en misten totaal de aanwijzingen van de dame in de TomTom. Hoe we nu precies gereden zijn is mij een raadsel, maar ik heb wel een bord 'Coenplein' gezien en een hoop stoplichten en 'N' wegen. Maar goed, uiteindelijk waren we nog ruim op tijd op camping de Bongerd, alwaar we met koffie en gebak onthaald werden.

de bongerdNa de briefing over de route was het verzamelen geblazen. Wij hadden gekozen voor de snelle groep met snelheden van 27 - 32 km/h. Om iets over half elf ging het los. Direct na de uitgang was het even druk met andere fietsers, maar daar hielden de voorrijders eigenlijk geeneens rekening mee. Het was gelijk volle bak. Na een kilometer of twee moesten we even stoppen, want er zouden nog twee man aansluiten. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om zo een rond te kijken op wat voor fietsen iedereen reed en dat beloofde niet veel goeds. Pinarello's, Basso's bij de vleet en allemaal uitgevoerd met wielen waar je al een heel aardige racefiets van kan kopen. Na een 10 minuten wachten ging het weer verder en direct weer volle bak natuurlijk. Na nog twee kilometer nam ik de beslissing om me af te laten vallen naar de langzamere groep, want 142 km in dit moordende tempo zou ik echt niet vol gaan houden. Beter maar gelijk in het begin afhaken, dan dit halverwege te doen als al je energie al verbruikt is. Dus dit medegedeeld aan de achterrijders en (voorlopig) alleen verder.

Op de Westfriese dijk, met een dikke windkracht 4 tegen, alleen tegen de wind in stompen en af en toe eens omkijken of de langzamere groep al in zicht kwam. Ik had gelukkig de route op de GPS staan, dus dat was geen probleem. Na een kwartiertje begon ik me toch wel wat ongerust te maken, want zo hard ging ik niet in mijn eentje, dus de groep had me naar mijn idee al lang op moeten pakken. Schagen kwam in zicht en nog steeds even eenzaam. Tijd voor een ander plan!! Ik wist ongeveer waar de eerste ravitaillering zou zijn, dus een kortere route gemaakt om daar zo snel mogelijk te komen. Helaas reed ik in Schagen een paar keer jammerlijk verkeerd en dat kostte nogal wat tijd.

Eindelijk kwam de ravitaillering in zicht en ik zag het Spie busje in de verte staan en zag een stuk verder een groep wielrenners rijden. Dit bleek de groep te zijn die ik moest hebben, maar ik was net te laat en ze waren zonder mij vertrokken. Gelukkig kon ik nog wel wat proviand inslaan voor onderweg en werd mij verteld waar de volgende stop (ongeveer) zou zijn. De langzamere groep bleek voor de snellere groep te zitten als gevolg van het 10 minuten wachten op laatkomers in het begin.

Al gaandeweg kwam ik er achter dat ik ze nooit of te nimmer meer in zou kunnen halen, dus koerste ik naar Hoorn in plaats van naar Medemblik om daar de route weer op te pakken. Ik zou hier flink wat tijd mee winnen, dus besloten om rustig aan te doen en te genieten van het mooie weer en de mooie omgeving. Eenmaal in Hoorn en dus weer op de route verwachtte ik ieder moment door een van de groepen ingehaald te worden. Vlak voor Heerhugowaard werd ik gebeld door de volgwagen waar ik in godsnaam uithing. De groep zat in Hoorn op een terrasje ......... en ja, Hoorn was ik  een uur geleden al gepasseerd!! Besloten om er maar een 100 km tocht zonder stop van te maken en kwam om ongeveer 15:00 uur als eerste op de Bongerd weer aan. Er was ook een groep die maar 50 km zou rijden en die zaten al heerlijk op het terras aan het bier. Goed voorbeeld doet goed volgen natuurlijk, Peter was immers de BOB vandaag :-)

Na een uur kwam de dame die de bezemwagen bestuurde ons mededelen dat er een valpartij had plaatsgevonden in de snelste groep en dat er vier man met diverse verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd waren. Wie er bij betrokken waren wist ze niet precies.

Rond 17:00 uur zag ik Peter en WillemV het restaurant binnenkomen ........... zonder Roy!! Roy bleek betrokken geweest bij de valpartij en was naar het ziekenhuis afgevoerd met waarschijnlijk een sleutelbeenbreuk en een wond aan zijn been. Van de anderen had er eentje een flinke jaap in zijn kin, eentje een schouder uit de kom en de laatste een gebroken arm.

Wat was er gebeurd? Roy reed op kop met iemand naast hem en die werd gegrepen door een windvlaag en nam Roy mee in zijn val. Nog vijf anderen konden niet meer uitwijken en lagen dus ook tegen het asfalt. Resultaat : vier naar het ziekenhuis en de rest kwam er vanaf met wat schaafwonden.

Roy sleutelbeenOorzaak: de redelijk stevige wind in combinatie met de hoge velgen maken dat je behoorlijk zijwindgevoelig bent. Als er dan ook nog een keer met een vrij stevig tempo gereden wordt, dan kun je er bijna vergif op innemen dat dit wel fout moet gaan. Voor zover dat nog belangrijk is: op het eerste gezicht leek het frame van Roy zijn fiets kapot, dus waarschijnlijk total loss. In de bus zagen we nog een verfromfraaide Pinarello Dogma (geschatte waarde zo'n 6000 euro) staan .

Om 18:30 kwam Roy met de anderen terug uit het ziekenhuis. We hebben nog wat gegeten en gedronken en zijn toen richting huis gegaan.

Onderweg kwamen we tot de conclusie dat we dit soort ritjes eigenlijk niet meer moeten doen. Het Bikels clubje heeft al heel wat ritjes gemaakt en het ergste wat ons is overkomen is een lekke band. En hoe komt dat: we kennen elkaar goed en we hoeven elkaar ons testosteron gehalte niet te tonen en dus blijft het veilig. En natuurlijk veel gezelliger!!

 

 

U bent niet geauthoriseerd om reacties te posten.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Leden login