DCTNa 1,5 jaar van intensieve voorbereiding met Guus van Charante is het dan zover dat ik ga proberen om de DCT 1425 km te gaan uitrijden. Maandagochtend 27 aug. start om 10.00 uur vanaf de kantine van TV Zoetermeer’77 met het vooruitzicht dat de wind voorlopig vanuit het zuidwesten zal zijn en aan het eind van de week kans op een enkele regenbui.

Middelburg 158,3 km 27 aug. 17.26 uur

Eerst langs het laagste punt van Nederland, ergens langs de A-20 bij Nieuwerkerk a/d IJssel, daarna over de Van Brienenoordbrug via Hellevoetsluis (waar ik tijdens een eerdere poging materiaalpech kreeg en pas bij Eijsden ben gestopt) langs Ouddorp op 110 km waar de geheime controle was. Hierna via de Deltawerken naar Middelburg. Voor Middelburg haalde ik een behoorlijk zwaar beladen vakantiefietser in. Hij was benieuwd waar mijn tocht naar toe ging omdat hij mij al in de buurt van Rotterdam had zien rijden. Na het een en ander uitgelegd te hebben waar ik mee bezig was zijn wij samen tot aan het Tankstation van Middelburg gereden waar ik moest gaan stempelen en hij verder ging naar Vlissingen. Zo ook nog voor Middelburg een lekke band gehad. Vlak voor Serooskerke op een rotonde van de N-57 stond daar ineens Rob Stricker die ons zag rijden en mij herkende aan het DCT Shirt en even zijn bus maar op de rotonde in het gras had geparkeerd, na even wat gebabbeld te hebben ging ieder weer zijn eigen weg. Vanaf de start tot aan Middelburg was de wind behoorlijk in kracht (4 tot 6) toegenomen en draaide naar het zuiden, zodat ik deze alleen maar tegen had waardoor mijn snelheid sterk afnam naar een km 0f 22/23 p/u.

Ossendrecht 222,4 km 27 aug. 20.50 uur LeoForster

Snel wat gegeten en maar weer verder naar Ossendrecht en hopelijk kreeg ik de wind een beetje in het voordeel, niets was minder waar, de wind kwam nu uit het zuiden en dat leverde geen voordeel op. In Ossendrecht aangekomen om 20.50 uur was Cafe de Vrede gesloten. Dan maar bij de eerste patattent in de remmen geknepen om de inwendige mens weer te goed te doen.

’s-Hertogenbosch 327,2 km 28 aug. 03.51 uur

Niet te lang blijven zitten bij de patattent maar zo snel mogelijk verder door Roosendaal naar Breda, waar ik dacht nog voor de nacht wat te kunnen eten. Komende over het pleintje met de nodige terrasjes was ik net te laat met het aanschuiven aan een tafeltje, hier kreeg ik de mededeling dat men aan het sluiten was en er geen bediening meer kon plaatsvinden (jammer maar waar). Dan maar door en zoeken of er nog iets open was, dit was dus niet het geval en langs een bankje komende om daar dan maar in de tas te duiken voor iets eetbaars. Aan belangstelling ontbrak het niet, waar menige automobilist toch even stopte om te zien wat ik daar uitvoerde midden in de nacht. Na een korte pauze verder naar ’s-Hertogenbosch om even voorbij Oisterwijk de eerste korte regenbui over mij heen te krijgen. Stempelen bij het tankstation dat ’s-nachts wel bemand is maar de deur dicht hield, wilde je hier iets hebben dan moest je dat aan het loket bestellen wat toch ook wel goed ging.

Eijsden 469,0 km 28 aug. 13.47 uur

Nu naar Eijsden even onder Maastricht en wetende dat de wind nu recht op het kopje staat zal het wel een hele klus worden om dit te klaren. Langs de Zuid-Willemsvaart en met het opkomen van de zon ging de slaap ook een beetje toeslaan. Bij het Total tankstation, ter hoogte van Heeswijk-Dinter langs de Zuid-Willemsvaart toch maar even stoppen voor een korte slaappauze, terwijl ik bezig was om mij te installeren, kwam de eigenaar van het tankstation die net uit zijn auto stapte, (dat was omstreeks 05.30 uur) vragen wat ik ging doen. Nu worden dit soort vragen wel meer gesteld en het antwoord is ook bijna altijd hetzelfde wat meestal in ongeloof wordt aangehoord, maar goed ik werd uitgenodigd dat als ik weer wakker was de koffie dan klaar stond. Omstreeks 07.00 uur wakker geworden en uiteraard aan de koffie, waar de eigenaar mij vertelde dat er een aantal automobilisten die kwamen tanken ook even naar mij gingen kijken of ik nog wel leefde en dan zagen dat mijn borst toch wel op en neer ging. Zij hadden met ongeloof het verhaal van de eigenaar aangehoord waarom ik daar lag. Na de koffie en bedankje verder naar Eijsden, de omleiding die via Gemert ging genomen, waarna weer het oude parcours van het Brevet 600 km, met daarin de afdaling van de Maasberg (Keienberg 7 tot 13%) gereden kon worden tot aan Rothem, waarna het verder moest naar Eijsden. Hoewel eerst nog even langs Café Lombok in Nattenhoven, de vaste stempelplaats van de 600, maar deze was gesloten. Dus weer even in de tas gedoken voor een aantal boterhammen met komijne kaas. Zo langzamerhand ging het steeds meer op en neer wat niet mijn hobby is maar toch moest gebeuren. Bij het tankstation aangekomen was nog goed te zien wat ik een paar weken ervoor had weggesnoeid om beter bij dit station te kunnen komen, dus hier ook weer stempelen en doorgaan.

3-Landenpunt 499,6 km 28 aug. 16.05 uur, Vijlen 506,8 km 28 aug. 16.27 uur

Dit deel van de route kon toch wel een breekpunt voor een aantal deelnemers worden, de tijd die hiervoor staat is max. 2 uur en 2 minuten. Voor mij is dit zeker niet haalbaar, hoewel ik 2,5 uur voorlig op het schema zal het een hele klus worden niet teveel tijd te verliezen. Met een aantal behoorlijke klimmen, achtereenvolgens, de Bukel 6%, Duivenstraat 6%, Dorpstraat 9%, Grensheuvel 11%, Wolfsberg 8%, Hoogcruts 11%, Loorberg 7%, Eperheide 8%, Camerig Zuid 7%, Epenerbaan 9%, Vaalserberg 9% eerst omhoog daarna de afdaling en hierna naar Vijlen waar de slaapplaats was. Ik was hier nog niet aan slaap toe dus flink eten en niet te lang blijven zitten om het tijdverlies zo klein mogelijk te houden.

Roermond 566,5 km 28 aug. 21.00 uur

Nadat ik vanuit Vijlen vertrokken was dacht ik de wind nu toch maar eens in het voordeel te krijgen, maar zoals gewoonlijk de wind waait altijd de verkeerde kant op zo ook nu weer grotendeels in het nadeel was. Na Vijlen nog een enkel klimmetje waarvan er een toch nog wel pittig was en wel de Oude Huls 11% van ongeveer 1 km lang, nadat deze was bedwongen zonder te hoeven lopen zal het een stuk makkelijker gaan worden. Bij het tankstation in Roermond aangekomen stempelen en niet treuzelen maar gelijk doorgaan naar Arnhem. Ergens in de buurt van Venlo een brul van een fietser aan de overzijde van de weg, als ik mij het goed herinner tussen Reuver en Belfeld, wat schetst mijn verbazing: dat was Jos Verstegen die mij tegemoet was gereden en daarna tot bij het station in Venlo weer mee terug ging voor de mentale ondersteuning. Bedankt Jos!!

Arnhem 675,7 km 29 aug. 05.35 uur

Dit is een makkelijk deel van de route en deze verliep geheel volgens plan. Hoewel ik wilde doorrijden tot Arnhem lukte dat helaas niet zonder even een bushokje op te zoeken en een korte anderhalf uur te slapen. In het huis aan de overzijde van de weg waar nog licht brandde, zag ik toch wel nieuwsgierige mensen voor het raam gaan staan om polshoogte te nemen wat er daar aan de overzijde in het bushokje gebeurde maar deden geen stap naar buiten. In Nijmegen bij het 24 uurs tankstation aan de overzijde van de weg nog even wat gegeten en gedronken. In Nijmegen zoals ik van diverse deelnemers hoorde die tijdens de officiële DCT hier door kwamen was de brug waar men overheen moest afgesloten. Ik zou het wel zien was de uitspraak van Guus van Charante en inderdaad ik kwam er aan en zag dat deze brug geen enkel opstakel meer vormde om er overheen te gaan, zelfs over de brug heen was geen enkel opstakel meer te zien. Bij het tankstation in Arnhem aangekomen had ik weer ietsje meer dan 2 uur voorsprong op het langzaamste tijdschema ondanks dat ik nog steeds een behoorlijke wind in het nadeel had.

Zwolle 842,3 km 29 aug. 17.18 uur

Eindelijk kreeg ik de wind steeds meer in mijn voordeel zodat de afstand naar Zwolle ondanks een kort hazenslaapje redelijk snel verliep en Paulus die mij opwachtte mij bijna te laat zag. Hij had de verzorging even opgepakt en het eten stond snel voor mijn neus en smaakte ook gewoon goed. Bedank Paulus dat je dit hebt willen doen. Hier maar even op het gemak zitten bijpraten want ik had vlak voor Zwolle al even liggen slapen dus dat hoefde hier niet meer zo nodig. Hier was de tijd die ik over had opgelopen tot 5 uur.

Emmen 922,5 km 30 aug. 02.00 uur

Nadat ik weer vertrokken was uit Zwolle voor de volgende 80 km met weer de wind behoorlijk in het nadeel, ging toch wel een km of 15 voor Emmen het lampje een beetje uit, ik zag niet meer wat de weg of de berm was. Hierdoor in de remmen en gaan liggen was de beste optie, voordat ik lag sliep ik al en ben pas na 2 uurtjes wakker geworden. Eerst maar wat eten uit de tas voordat ik verder ging met de nodige moed voor de 15 km naar Emmen, waar er weer wat warms naar binnen gewerkt kon worden en het tijdverlies redelijk was gebleven, hier lag ik een dikke 2,5 uur voor op het slechtste tijdschema.

Assen 962,7 km 30 aug. 07.05 uur

Vanaf Emmen naar Assen was tot nog toe het slechtste deel van de route. De 2 uur slaap voor Emmen was niet genoeg geweest en ik viel bijna om, hier maar weer in de berm gaan liggen voor een hazenslaapje die uitdraaide op weer een uurtje of 2 en eigenlijk te lang was geweest. Het was wel nodig geweest en voordat ik weer op gang was kwam Assen al in zicht. Hoewel de tijd niet zo van belang is had ik hier nog maar een dikke 1,5 uur over.

Groningen 989,3 km 08.55 uur

Vanaf Assen ging het een stuk beter vooral nu de wind even meezat. Tijdens het stempelen in Groningen beter, stond Maarten Klijnstra ineens achter mij en ben ik met hem meegegaan naar zijn onderkomen in het centrum. Bij hem het nodige gegeten en gedronken voordat wij na een 1,5 uur weer verder gingen richting Leeuwarden. (Bedankt Maarten)

Leeuwarden 1058,4 km 14.16 uur

Maarten is plm. 35 km meegereden waarna ik het toch maar weer zelf moest gaan doen tot aan Leeuwarden. Alleen de wind was een beetje aan het tegenwerken en gooide er nog een schepje bovenop.

Hoorn 1168,9 km 30 aug. 22.05 uur

Vanaf Leeuwarden werd de lucht steeds donkerder en dat voorspelde weinig goeds. Inderdaad voor Harlingen 1083,9 km barstte de eerste bui los en had ik net genoeg tijd om het regenjack aan te trekken, wat hierna niet meer is uit gegaan. Ik had al van voor Harlingen tot halverwege de Afsluitdijk in de stortregen gereden, vanaf de Afsluitdijk naar Hoorn is de regen wel meegevallen. In Hoorn aangekomen, waar ik het al behoorlijk koud had gekregen, zag ik nog een tankstation dat open was Maar eerst naar het controlepunt voor de juiste tijd van aankomst. Daar waren allerlei activiteiten vanwege een kermis die er gehouden ging worden. Terug naar het tankstation dat nog open was en snel een warme bak naar binnen gewerkt, toen kwam de mededeling van de pompbediende dat hij om 23.00 uur ging sluiten wat voor mij even verkeerd uitkwam. Toch nog een bak uit de automaat gehaald en snel wat kunnen eten voordat de tent echt dicht ging, daar stond ik dan buiten en de regen wilde ook maar niet ophouden. Het opwarmen ging ook al niet zo best dus even gekeken of ik dat kon oplossen door een korte slaappauze in te lassen, maar waar kon dat? Nu lag er voor de deur van het tankstation een toch wel grote mat en deze was geheel droog, hiervan maar gebruik gemaakt door erop te gaan liggen en een deel daarvan over mij heen getrokken. Dit hielp wel enigszins maar na een tijdje toch wakker geworden van de kou en er zat niets anders op dan maar door te gaan.

Almere 1248,5 km 31 aug.

Gelukkig was het regenen even opgehouden. Nu kreeg ik de wind eindelijk in het voordeel en op naar Enkhuizen. Op de Houtribdijk van Enkhuizen naar Lelystad kon ik geen snelheid gaan maken, het was er zo donker dat ondanks de 3 lampen het verschil tussen fietspad en berm bijna niet te zien was. Tot de bocht naar rechts was ik de regen enigszins voor kunnen blijven daarna barstte het ook daar los. In Lelystad heb ik nog even gescholen onder een viaduct en tegen een paal aangezeten, dit hielp allemaal niet en het bibberen van de kou werd steeds erger, dus maar doorgegaan over de dijk naar Almere waar dan het noodlot toesloeg. Door de zeer harde wind en stortregen (op een gegeven moment zag ik het IJsselmeer niet meer, zo hard regende het) ben ik 3 keer van het fietspad afgewaaid (2 keer ben ik in de berm terecht gekomen) waarbij waarschijnlijk bij de 3e keer toen ik op het fietspad smakte mijn sleutelbeen gebroken is, iets waar ik niets van gemerkt heb en ik heb daar ongeveer 50 km mee door gereden. Ik kon alles nog behoorlijk goed bewegen hoewel het wel zeer deed, dus ik dacht meer aan een paar kneuzingen. Onderhand kreeg ik het steeds kouder en het bibberen werd ook steeds erger zelfs even schuilen achter een klein gebouwtje hielp niet. Ik kreeg ook steeds meer de gedachte dat ik onderkoelingverschijnselen had. Er was nog maar een mogelijkheid om op te warmen en dat was de controle in Almere. Helaas reed ik in Almere nog een keer verkeerd door de heftige regen waardoor ik de controle voorbij reed, wat ik na een km of 10 pas doorhad dus terug naar het tankstation en zodra ik daar was aangekomen besloten dat doorgaan niet meer mogelijk was. Snel eerst een paar warme bakken koffie naar binnen gewerkt wat het klappertanden toch ook niet verminderde, daarna maar mijn zoon gebeld dat ik moest worden opgehaald. Na een uurtje kwam hij aan en ik had het nog steeds behoorlijk koud, in de auto met de kachel op een toch wel hoge stand ging het langzaam beter. Jammer maar helaas het zij zo, het wilde met mijn DCT maar niet lukken.

Resumé:

De eerste 500 km veel tegenwind gehad met vooral in Zeeland zeer harde wind (6). Vanaf Vijlen tot Hengelo wel minder harde wind maar grotendeels in het nadeel. Hengelo – Zwolle wind in het voordeel. Zwolle tot Leeuwarden is de wind langzaam aan steeds harder geworden. Leeuwarden – Almere zeer slecht weer met een NW storm (9) en veel regen. Mijn sleutelbeenbreuk is ontstaan op vrijdag 31 aug. en op de maandag erna zijn pas foto’s gemaakt waarop te zien was dat ik een gebroken sleutelbeen had en deze breuk zat goed tegen elkaar aan. Ik ben eigenlijk gestopt met de DCT vanwege lichte onderkoelingsverschijnselen. Uitgevallen in Almere na 1248,5 km en door het verkeerd rijden op diverse plaatsen had ik er 1270 km op zitten.

Leo Förster (aka: mrPBP)

 

U bent niet geauthoriseerd om reacties te posten.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Leden login