Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Zelf routes maken/bewerken met Mapsource 09 mei 2012 18:56 #682

  • Willem
  • Willem's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • AKA : Wijdbeens
  • Berichten: 819
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb er al wat uurtjes aan besteed, maar toch krijg ik het niet echt voor elkaar: het aanpassen van een gedownloade route. Die beginnen meestal op de plek waar de fietser woont en daarna naar zijn vereniging of zo rijdt. Aan dat stukje heb je natuurlijk niks, want meestal begin je heel ergens anders. De route moet dus aangepast worden en hoe je dat allemaal doet zie je in de onderstaande video's. Ik heb ze zelf nog niet bekeken, maar ga dit zeker doen.















Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Willem. Reden: alle video's toegevoegd

Re: Zelf routes maken/bewerken met Mapsource 10 mei 2012 12:31 #683

  • Willem
  • Willem's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • AKA : Wijdbeens
  • Berichten: 819
  • Ontvangen bedankjes 1
De meeste bestanden die je van internet haalt zijn zg. TRACKS. In alle video's hierboven wordt uitgegaan van ROUTES. De verschillen zal ik hier niet uitleggen, want daar gaat het hier niet om. Om een bestand goed te kunnen bewerken heb je dus een ROUTE bestand nodig.

Gelukkig is er een perfect programmatje te vinden wat de conversie naar het juiste formaat kan doen en dat heet WinGDB3 en kan je van deze site downloaden. Samen met de video's hierboven, met name deel 3a en 3b, houdt niets je meer tegen om een expert te worden in het maken van mooie fietsroutes. :tmi: :giggle:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Willem.

Re: Zelf routes maken/bewerken met Mapsource 03 juni 2012 16:05 #712

  • Willem
  • Willem's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • AKA : Wijdbeens
  • Berichten: 819
  • Ontvangen bedankjes 1
Al het bovenstaande heb ik onderdehand wel een keer uitgeprobeerd en toch lukte het niet om te kunnen navigeren. Misschien is het handig om eerst uit te leggen wat ik onder navigeren versta.

Normaal gesproken vind ik het prettig om niet de kaart in beeld te hebben maar het scherm met de snelheid, tijd, hartslag enz. Zolang je nergens af hoeft te slaan blijft dit beeld gewoon staan. Kom je bij een afslag, dan verschijnt er ongeveer 200 meter van tevoren een kaartje met een detail van de kruising en geeft het apparaat een piepje om je aandacht te trekken. Als je eenmaal de bocht door bent, dan gaat het scherm vanzelf weer terug. Dit vind ik de fijnste manier om de Edge te gebruiken.

Helaas lukt het niet altijd om dit voor elkaar te krijgen. Vorige week kreeg ik een tip van iemand hoe je het wel voor elkaar krijgt.
  • Download een GPX bestand van een van de sites die dit aanbieden
  • start Mapsource en laad het zojuist gedownloade bestand. Aan de linkerkan van het scherm zie je dat je nu een track geladen hebt.
  • Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Re: Zelf routes maken/bewerken met Mapsource 03 juni 2012 16:58 #713

    • Willem
    • Willem's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline
    • Moderator
    • AKA : Wijdbeens
    • Berichten: 819
    • Ontvangen bedankjes 1
    Al het bovenstaande heb ik onderdehand wel een keer uitgeprobeerd en toch lukte het niet om probleemloos te kunnen navigeren. Misschien is het handig om eerst uit te leggen wat ik onder navigeren versta.

    Normaal gesproken vind ik het prettig om niet de kaart in beeld te hebben maar het scherm met de snelheid, tijd, hartslag enz. Zolang je nergens af hoeft te slaan blijft dit beeld gewoon staan. Kom je bij een afslag, dan verschijnt er ongeveer 200 meter van tevoren een kaartje met een detail van de kruising en geeft het apparaat een piepje om je aandacht te trekken. Als je eenmaal de bocht door bent, dan gaat het scherm vanzelf weer terug. Dit vind ik de fijnste manier om de Edge te gebruiken.

    Helaas lukt het niet altijd om dit voor elkaar te krijgen. Extra vervelend als je ergens staat om een rit te rijden en na 100 meter is je GPS in het warretje. Is mij al een aantal keer gebeurd. Vorige week kreeg ik een tip van iemand hoe je het wel voor elkaar krijgt.
    • Download een GPX bestand van een van de sites die dit aanbieden
    • start Mapsource en laad het zojuist gedownloade bestand. Aan de linkerkan van het scherm zie je dat je nu een track geladen hebt.
    • Selectteer de routeknop en teken de route na. Gewoon overtrekken, kan haast niet misgaan. Je moet er een beetje handigheid in krijgen, maar na wat oefening heb ik de route na een minuutje of 10 wel nagetekend. Hierna even nalopen of er geen rare dingen in zitten en klaar is Klara.
    • Als je nu aan de linkerkant van het scherm kijkt, dan zie je dat je zowel een route als een track hebt staan. Klik de track aan en druk op <delete> op je toetsenbord. Als het goed is, dan heb je nu nog alleen een route.
    • Sluit je Edge aan op je USB poort en stuur de route via Mapsource naar je apparaat


    De volgende stap is je Edge op de juiste manier instellen.
    • Kies <menu><steeksleutel><systeem><routebepaling>
    • Stel het volgende in:
    • Bereken routes voor: Fiets
    • Begeleidingsmethode: Offroad
    • Zet vast op weg: Nee. De meningen hierover zijn verdeeld, dus ik denk dat je dit gewoon uit moet proberen. Ik kies tegenwoordig voor Nee
    • Stel te vermijden items in: bij mij staat alleen U-bochten op vermijden . De rest staan op Niet vermijden
    • Herberekenen: Uit

    In principe ben je nu klaar. Je hoeft alleen nog maar je GPS aan te zetten, de route te selecteren en fietsen maar.
    • Kies in het hoofdscherm voor Koersen
    • selecteer de route die je wilt rijden
    • kies de volgende opties met het steeksleuteltje
    • afslagbegeleiding: Aan
    • Koersfoutwaarschuwingen: Aan


    Ik heb deze instellingen geprobeerd tijdens de Spie 100 en het ging perfect. Slechts 1 foutmelding dat ik de route kwijt was en 10 seconden later had hij hem weer teruggevonden. Mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn: Ik hoor ze graag.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Laast bewerkt: door Willem.
    • Pagina:
    • 1
    Moderators: Willem
    Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden

    Leden login